Före och efter

En säsong kan göra stor skillnad. Några år också.
Så här såg det ut år 2007 på baksidan växthuset, i den delen av trädgården där alla rader av buskar och träd var planterade sedan vår trädgård var "plantskola".

Det är svårt att göra trädgård av bara raka rader, och granar hade vi rent för många av, så det blev till att röja. År 2008 och 2009 fällde vi och flyttade. I våras såg det ut så här, fotat från väster och öster:

Nu är upplevelsen en helt annan, gräset är grönt och vi har börjat plantera igen.

All den stora idegranen står kvar, och den är 3-4 meter hög. Framför den har vi först en plantering i gula toner. En liten parksoffa att sitta på när dagliljorna blommar är ju inte fel heller (det är mina frösådder av dagliljor ni ser till vänster).

Längre upp längs gången har jag planterat alla uppgrävda azaleor som behövde ett nytt hem. Det lär bli färgschock här, alla är olika nyanser av orange . Bland azaleorna står också några små rönnar som är tänkta att bilda tak över den planteringen på sikt.
Här hittade vi också en självsådd ädelcypress som var vackert ljusgrön. Nu får den vara sällskap till azaleorna.
Översta planteringsgruppen går i rött och grönt. Flera rhododendron, som jag jordslog och klippte ner i samband med röjningen, bildar stommen. Nyplanterade är en rödbladig björk, röd smällspirea, berberis Harlequin, rött korstörne och lite annat. När de nyplanterade träden tagit fart får nog den stora hasseln i bakgrunden tas ner, men nu skyddar den planteringen bra. Gissa om det känns bra att äntligen ha planterat över 30 träd och buskar som stått och väntat på sin tur :) Nu säger jag bara VÄX!

Kommentarer

Herregud vilken skillnad sedan G och jag var hos dig första gången;) Det har ju hänt massor bara sedan förra året så du måste ha jobbat som en liten blå! Kan se framför mig hur det kommer att se ut om några år när det är mer uppväxt:) Ha det gott/Monne
Ja, flitens lampa lyser ständigt över Boäng! :o)
Allt det där rödbladiga lät ju bara sååå spännande, måste beskådas snart.
Kram L
Men jag måste ju komma och hälsa på... Nyfiken. :)
Christina sa…
Oj, vad mycket du hunnit med utöver allt annat, förstår jag. Dina dagliljor tar väl också sin tid! Det blev jättefint!
Ha det riktigt bra!
Kram
Christina

Populära inlägg