Snack om varmbänk

I dag torsdag, har jag pratat med Sara Bäckmo på radio Kronoberg en kort stund.
Kul att snacka med en odlarkompis!
Samtalet handlade om varmbänksodling. (1:30 in i programmet)
Innan är det ett intressant samtal om höstsådd, härligt!

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/278430?programid=2160

Känns kanske lite avlägset just nu, men det är faktiskt dags att planera för nästa års bänk redan nu.
Här är en länk till mina tidigare inlägg om varmbänk.

Vill du veta mer om varmbänksodling kommer det en artikel i nästa nummer av Natur & Trädgård.


















Litteraturtips:
http://www.greenbooks.co.uk/Book/444/Hot-Beds.html
e-bok: http://www.bokus.com/bok/9780857841070/hot-beds/

Flera har undrat hur man bygger utan halm. Gör en enkel ram av brädor och gör den ganska mycket större än själva odlingsramen, fyll på med gödsel runt som håller värmen.
Har du inte plats att bygga stort så kan du isolera bänken med frigolit eller liknande.


Kommentarer

Ja det är inte klokt vad fort säsongerna går!
Kul att få prata i radio :) Känns nästan lite konstigt att det bara är knappt två månader kvar till nyår, den varma milda hösten har gjort att tiden flugit iväg ;) Snart är det ny vår med nya utmaningar men någon varmbänk gör jag nog inte ändå:) Ha det gott/Monne
Johnna G sa…
Hoppas det går att lyssna på det i efterhand!
Unknown sa…
Hej Anette,
Vad kul! Monster C pratade vitlök och kålrabbi med Sara i somras:) Är du på besök i Växjö då?
Kram!
Unknown sa…
Fniss inte monster - monsieur ska det va'
Lisa sa…
Skoj ! Har du provat att anlägga varmbänk den här tiden någon gång ? Det borde väl gå lika bra eller ? Är lite nyfiken på att testa eftersom jag försöker sträcka ut skördetiden och helst kunna skörda hela året. Eller funkar det inte alls om det blir för kallt ute kanske...Lycka till i etern
Lisa/Lisas trädgård
Boäng sa…
Hej Charlotta - nej det blev telefonintervju idag.
Lisa - jag tror det kan bli ont om ljus i november-december-januari. Värmen varar inte heller mer än någon dryg månad, så odlinglyckan blir kort i en höstlagd bänk.

Låter otroligt spännande och lockande. Dock, här runt mig har bönderna börjat bli väldigt rädda om sin halm. Man får böna och be! Och de som kan släppa lite har storbalar eller rundbalar. Så hur får du tag i halmen? Undrar Carina
Boäng sa…
Hej Carina- jag hade helt enkelt tur. Ett loft fullt med gammal halm som skulle tömmas.
Men man kan ju bygga utan halm, gör bara gödselhögen större än själva odlingsramen och fyll på med gödsel runt om. Jag lägger upp en gammal bild.....
NinaH sa…
Åh så bra tips du ger! Tack! Här ska isoleras!! ;-)

Populära inlägg