Årets cider

Hej på er!

Nu var det länge sen jag skrev om nåt annat än EU och lagförslagen. Dags för lite roligare grejor.


Nu är det dags att börja tappa upp cidern! Min första (någonsin) vildjästa cider verkar ha slutat "klucka". Startad 7/10 på Filippa, 1050 i sötma. Den jäste varmt ett kort tag och sedan kallt, i vinterträdgården.


Den blev intagen i värmen igen då den slutade jäsa redan vid 1020. Nu verkar jästen ha gett upp. Stor sötma kvar, 1015 ca. Den blir ju inte så hållbar med den låga alkoholhalten, men det är mycket äppelsmak kvar. Omtapp för klarning idag!


Testar att buteljera snart om den inte jäser nåt mer :)
Sen finns det fler damejeanner till att provsmaka, alla med olika äppel- och jästsorter.


Det här skall bli kul.





























Idag blev det buteljering :)
Älskar färgen på den hemgjorda cidern, som honung.




Kommentarer

Törnrosa sa…
Men det där låter ju jättegott. Och spännande. Får väl ta oss en skånetur till sommaren...O och jag.
Puss och kram
Jag väntar med spänning på att få höra hur det smakar. hur länge måste det lägras? kan man vildjäsa druvor också?
Boäng sa…
Den vildjästa smakar annorlunda än de med tillsatt jäst. Det tar nog ett tag innan man lärt sig vilka temperaturer och vilka äpplen som ger bäst resultat.
Lagring förbättrar smaken, mycket. Ifjol var vi ganska nöjda redan vid upptappning. Den var satt med champagnejäst, och blev oerhört mycket bättre till sommaren.
Den här vildjästa kanske inte håller så länge, vi får se.
Fyra sorter till återstår att tappa upp, olika jäster allihop.
Vildjäsa vindruvor kan du säkert göra, men jag har ingen aning om det blir drickbart :)
Lars Forslin sa…
Vad blir det för alkoholhalt omräknat i %? Och varför slutar den jäsa när det finns socker kvar? Klarar den vilda jästen inte högre alkoholhalt och dör av?
Mycket spännande, akta cider är en favorit men svårt att få tag på. Ecusson har jag testat och den är fin. Den gamla, äkta Astrakan var bra, men är numera en fuskvara...
Boäng sa…
Det blir bara drygt 4, väldigt lite. Ja antingen en svag jästkultur, eller brist på annat jästnärämne som behövdes (vilket jag inte tror eftersom samma äpple funkat bra med annan jäst).
Malin sa…
Spännande som vanligt att följa dina cideräventyr.
Utan att ha en aning men med hobbykemistteorier sålåter ju det lite som temperaturskiftningen kan vara boven. Phu nu är jag ute på djupt vatten känner jag...
Jag avvaktar med att skriva mer och väntar på mer fakta...
SÅ vackra fyllda flaskor...
Lars Forslin sa…
Tycker du att den blir för söt med 4 %? Annars kan det ju vara rätt trevlig alkohalt, så kan man dricka lite mer :-)
Boäng sa…
Nej, den är inte för söt, är bara rädd att den skall håla dåligt. Vi får se, det här är ju experiment...

Populära inlägg