Nya dagliljelistan är klar!

Äntligen har jag hunnit undan med artiklar och annat som hade deadlines :)

Så, nu har jag äntligen haft tid att göra i ordning årets försäljningslista av dagliljor.

Här är den! 

Använd förstoringsglaset på sidan om du behöver förstora listan.

Du som handlat av mig förut vet hur det funkar.
För er andra kommer en liten sammanställning här:

Alla dagliljor i första delen av listan har odlats, delats och övervintrats här på Boäng, Skåne.
Jag har styv lerjord och blött på vintrarna, med mycket barfrost, så de som överlever vintern här bör ha bra förutsättningar i resten av Sverige.
Hur de blommar kan dock skilja sig med växtsäsongens längd (hyfsat lång här) och hur mycket sol vi får. Bor du längst upp i norr kan det vara idé att undvika de senblommande sorterna (betecknas L, late, eller VL, very late i tabellen).
Undrar du över andra beteckningar finns de förklarade på min hemsida.

De sorter som köps in från Holland är nya för mig. De krukas in när jag får leveransen, växer till sig och sen skickar jag. Dvs du får inte en barrotad planta som bara legat i kyl, utan den har tagit sig och börjat växa innan jag skickar den igen. Dessa sorter har jag inte sett blomma, så jag är beroende av att plantskolan skickat rätt till mig, vilket den leverantör jag har nu brukar lyckas med.

Leverans blir i mitten eller slutet av maj och framåt. Jag kontrollerar alltid att du är hemma innan jag skickar.
Jag gräver upp, sköljer av, klipper in och paketerar i kartonglåda. Leverans sker med Posten eller Schenker. Det går bra att önska. Posten är snabbast, det går oftast över en dag.

Jag uppdaterar mina sidor de kommande dagarna, och skall försöka hitta bilder till er.
Googla gärna sortnamnet. Dagliljor kan skifta mycket i färg och form med väder och vind (och hur etablerad plantan är). Det ger mer information att se fler bilder.

Maila in din beställning.


Betalning sker med leveransen, jag skickar faktura.
Tack vare att mina kunder är så trevliga och pålitliga kan jag skicka utan förskottsbetalning. Det ger mig också möjlighet att rabattera om någon planta skulle vara mindre mm.



Daglilja `Roger Grounds´

Kommentarer

Nora sa…
Spännande! Nu skall jag gå in och botanisera i listan:-)

Populära inlägg