Första tappningen på flaska





Idag gjorde jag första tappningen för säsongen.
En pressning med blandade äpplen och English cider yeast.


De äpplen vi odlar som dessertäpplen i våra trädgårdar är höga i syra. De ger en sur cider. Äppelsyran mildras med lagringen, så den blir drickbar, men inte mer. Ju torrare desto mer syra märks.
Bäst cider ger en blandning av söta och bittra äpplen, syra kommer oftast med ändå i våra sorter. De vi smakade under vår resa i Normandie hade en helt annan beska än vi är vana vid, mycket tanniner. Mitt Spartan-äpple har en bra profil, så det skall bli spännande att smaka den cidern, men det är bättre att blanda många olika. Man kan ta vildäpplen eller prydnadsäpplen för att tillföra tannin, i brist på lämpligare sorter.
Sen skall vi ju inte göra fransk eller engelsk cider, utan roligast är ju om vi hittar svenska sorter som funkar.......


Jag får ta och se över vilka sorter jag skall plantera i trädgården för min pensionärscider ;)


Kommentarer

Ser verkligen läckert ut:) Så roligt o lärorikt att göra en resa till Normandie som du/ni gjorde! Ha det gott/Monne
Fröpåsen sa…
Ser väldigt gott ut. "Riktig" cider!
Ha det fint!
Maria
Boäng sa…
Fast inte hälften så god som den normandiska. Vi lär oss :)

Populära inlägg