Cider - att göra en starter

Nu är de sena höst- och vinteräpplena pressade till must.
Jag hade tänkt att vildjäsa dessa, men sen kom jag på att vi ju hade flera olika trevliga opastöriserade franska cidrar i kylskåpet.

Så vi passade på att njuta en flaska från Luc Bignon  och lämnade ca 2 deciliter kvar i botten.
Sen fyllde jag på med den bästa mustblandningen och hoppades skapa en starter av det.
Jäsningen verkade komma igång igen, så nu är min jäshink ockulerad med Lucs cider. Håll en tumme eller två.
Jäshink nummer två fick en dos av cider från Manoir de Grandouet och den startade direkt i flaskan.

Nu efter två dagar har Luc Bignon-hinken en fin jäsning på gång, så den får ställas ut kallare, så det inte går alldeles för hastigt.
Första omtappning lär inte dröja länge.

Känner mig som ett barn som väntar på jultomten ;)

8/12: Båda nya satserna jäser på fint. Nu har de fått flytta ut i kalla vinterträdgården, för att jäsningen skall gå riktigt långsamt. Aromerna bevaras och utvecklas bättre så.

1/2: De sena satserna med vinteräpplen har inte velat klarna. Musten var oerhört tjock, lite sirapsliknande vid pressningen. Jag borde ha anat oråd och tillsatt pectolase (enzym) för att spjälka pektinet innan jäsning. Men nu får jag göra det i efterhand istället. Det verkar fungera trots alkoholinnehållet. Nu bildas det bottensats i damejannerna. De får stå ett tag till innan omtappning och buteljering.

 25/9: Nu är cidern nästan året gammal och så mycket bättre än allt jag gjort tidigare. De sena, besk-söta äpplena och den franska vildjästen, allt bidrog säkert. Mycket nöjd. I år blir det ingen cider på våra ätäpplen, bara på den sena höstfrukten.


Kommentarer

Åh men så härligt att det fungerar så där! Ska bli spännande att höra om resultatet! Kommer det till exempel att bli olika smak med de olika startrarna...
Unknown sa…
Tack för startern. Nu jäser fransk jäst också i norra skåne
Göran

Populära inlägg