Odla uppåt!

Vilken tur att vi byggde vårt nya växthus på en rejäl mur.
Det gör ju att jag kan låta tomater och gurka växa lite högre på sina linor, men det gjorde också att jag fick lust att testa lite större grejor.
För att utnyttja gavlarna maximalt planterade jag två olika klättrande varianter av squash.
Och som de har vuxit!

Här har ni först en Tromboncino. Det är en gammal sort från Italien.
Den får en lång frukt med fröhus längst ner i ändan. Alltså mycket fint "kött" utan kärnor.
De små frukterna skall vara godast, som så ofta. Men jag har inte haft hjärta att ta dem ännu. Men nu ser den ut att sätta frukt i rejält tempo, så det är dags att hugga in.....
Här är en bild fotad rakt upp vid gavelnocken :)
Vi tog en vanlig Elfa-skena till att fästa stållinorna i. Bra stadga.








På andra gaveln växer en "Long Green Trailing" och den är ännu kraftigare.
Mycket stora blad och stora frukter, som också borde plockas tidigare.
Men nu har vi ju många besökare i trädgården, och det är ju roligt om så många som möjligt får se de imponerande frukterna.

























































Lite behändigare format har gurkan Delizia, som är helt ljusgrön.
(Det är alltså inte fel på exponeringen av bilden.)
Den har ett väldigt litet kärnhus och smakar bra.

Det blir en sort jag kommer att odla även nästa år.

Alltid bra att skriva upp på bloggen, så har jag det noterat.

Ha en fin helg!

Anette

Kommentarer

Populära inlägg