Äppelglögg av egen must!

Kryokoncentration, hört talas om det? Förmodligen inte.

Lättast att förklara är det genom att man tänker på en isglass, hur man suger ur det goda ur isen.
Man kan alltså koncentrera t ex äppelmust genom att först frysa den och sedan tappa av det som tinar först, dvs en mer koncentrerad vätska med hög sockerhalt och smak.

Så när jag har mer must än jag behöver fryser jag en dunk.
När den är genomfrusen tar jag upp den igen, ställer den upp och ner över jäshinken och låter ca 30% tina. Socker och smakämnen följer då med den första vätskan ut och kvar i dunken blir mest is.

Den koncentrerade musten kan man sen göra olika saker av.
T ex jäsa ett dessertvin eller blanda sin egen Pommeau.




Dessertvinet blev i fjol en glögg.

Så här gjorde jag:

Ta den koncentrerade musten, häll upp i jäshink eller damejanne och tillsätt starkvinsjäst.
Ställ i rumstemperatur till jäsning med jäsrör.
Tappa om musten då det bildats en bottensats. Nu finns det plats att tillsätta glöggkryddor och gärna lite russin. Vid omtappning fick jag söta upp glöggen en del då den var för hög i syra.
Till 5 liter ismust tillsatte jag 800 gram socker, men smaka dig fram, det är bäst.
Låt jäsa klart, det tog ca en månad .

Buteljera. Jag använder glasflaska med patentkork.
Förvara kallt.

Värm och njut av egen glögg!

Pommeau är ännu enklare att göra. Du tar den koncentrerade musten och blandar med lika delar Calvados eller annat äppelbrännvin. Klart!
Musten kommer att fälla ur en del fruktfibrer och pektin, men det gör att lösa med en omtappning lite senare.

Doften av egen pommeau är gudomlig, liksom smaken (här lönar det sig att använda riktigt bra äpplen med fin smak).

Lycka till!

Kommentarer

Åh vad gott det låter och vilket namn sen, kryokoncentration :) Ha det gott/Monne
Anonym sa…
Intressant! Men vad blir skillnaden på att koncentrera genom att frysa bort vattnet jämfört med att koka bort det?
Boäng sa…
Hej Lanthushållet.
Det blir samma smakskillnad som mellan ett färskt äpple och ett kokt. Stor skillnad.
Unknown sa…
Hej, kan man använda den metoden med andra typer av frukt eller bär?
Unknown sa…
Hej, kan man använda den metoden med andra typer av frukt eller bär?
Boäng sa…
Hej Susanne.
Det kan du säkert. Jag vet att Cold Hand Winery i Danmark gör flera olika sorters fryskoncentrerade fruktviner.
http://www.coldhandwinery.dk/produkter/&216vrige-frugtvine/pyrus-communis-paeredessertvin/

Populära inlägg