Fler recept med druvor (och en sweet chili).

Nu blir det fler och fler produkter i köket. 



Tre vackert rubinröda inkokningar blev det igår. Dels en Sweet chili på Rocoto, sedan inkokta druvor och till slut en gelé.

De inkokta druvorna gjorde jag genom att fylla glasen med rensade, sköljda druvor: Sen kokade jag en lätt sockerlag (20 viktprocent socker) kryddad med lite vanilj och mynta och röd basilika, det funkar att krydda med kanel, stjärnanis eller annat också. Lagen hälls sedan varm över druvorna och burkarna förslut innan de pastöriseras i vattenbad, ca 15 minuter med kokande vatten. Låt glasen svalna långsamt under en handduk, det gäller alla recept här.

Recept på sweet chili finns bland mina klipp. Jag är inte så noga med att följa precis när det gäller kryddning. 
Den här gången blev den vitpeppar istället för kryddpeppar, och ingefära istället för nejlikor. 
Det är roligare att variera.




Till slut blir det recept på druvgelé också: Koka ett kilo rensade och sköljda druvor med 6 dl vatten, 2 pressade citroner och en halv deciliter av annan saft du har för smaksättningens skull. Jag använde en röd flädersaft jag gjorde i somras. Låt det koka länge tills alla druvorna är urkokta, det kan ta dryga timmen. Häll i saftsil och låt rinna av. Koka druvsaften med 750 gram socker per liter avrunnen saft. Rör tills sockret löst sig, koka sedan utan omrörning tills massan når 105 grader C eller tills du kan göra geléprovet (googla det om du inte har gjort det förut). Häll upp i rengjorda, varma glas och förslut direkt. Ett annat bra recept på druvor och chili är att koka chutney, men det receptet delar jag en annan dag! Ha en fin helg och njut av att ta vara på skörden! Anette

Kommentarer

Anonym sa…
Hej Anette. Din matberedare verkar vara bra, har själv prövat olika märken men inte varit nog nöjd med dessa. Vilket märke är det på den du har? Vill också fråga vart du köpt den fina äppelskalaren.
Hälsningar
Agneta Andersson
Boäng sa…
Hej Agneta.
Jag har en KitchenAid, men jag är inte heller helt nöjd, så jag rekommenderar den inte. Omständlig, man måste diska så många delar, och den har väldigt låg hastighet för mixning.
Äppelskalaren finns i välsorterade köksbutiker. Kommer faktiskt inte ihåg, men jag kan ha köpt min på Werner&Werner. Vill du köpa Online så googla äppelskalare, fler olika träffar.
Lycka till!

Populära inlägg