Vintersquash är vacker mat


Inför första frostnatten bär vi in alla pumpor och squash från odlingsplatsen.
De får sedan ligga och eftermogna i vinterträdgården. Det brukar alltid bli några varma, soliga veckor till innan gråvädret är här på allvar. Sedan torkar jag av dem och bär in i köket.
Vi har turen att ha tre frilagda takbjälkar som används till skördeförvaring.
På dem hänger jag örter och vintertomater till tork, lökflätorna får torka klart där och ovanpå alltihop radar vi pumpor och squash.
Det här är alla saker som inte vill ligga i kylskåpstemperatur, utan mår bättre i varmare och lite torrare luft.

Ovanpå köksskåp eller på hyllor är ju perfekta platser också. Vintersquash är snygga inredningsdetaljer!

Så från och med idag ser köket ut så här uppifrån:


Kvar från fjolårets förvaring var denna lilla samling. De har torkat helt och kan nog funka som prynad länge till. 





 
De frukter som har skador, det var ganska många i år pga den blöta och kalla sommaren, tar jag om hand direkt. De tvättas, delas och kärnas ur, och sen ugnsbakar jag köttet.
Efter ugnsbakningen är det mycket lättare att frysa in fruktköttet. Praktiskt att ha det klart för soppkok eller annat.







I fjol gjorde jag en film för OdlingsTV om tillagningen.
Den kommer här för den som önskar se.
















Kommentarer

Ditt kök. Jag tror inte det kan bli vackrare än när du har allt upphängt och -ställt på takbjälkarna.Tack för att du delar med dig och ger sådan inspiration!
Det ser helt fantastiskt vackert ut i ditt kök! Hoppas att alla pumpor o annat ligger kvar så du/ni inte får en pumpa i skallen en dag :) Ha det gott/Monne
Annette sa…
Det här tänker jag göra idag! (Pumpagratäng på menyn ikväll).
Boäng sa…
Tack Victor och Monne, vi får ducka ;)
Härligt Annette, har du recept på gratängen?

Populära inlägg