Frökatalogerna - Lord Nelson

Att vara mellandagsledig och läsa frökataloger, det är nåt av det bästa på hela året.Jag tänkte posta en serie med inlägg om vad jag beställer. Kom gärna med egna erfarenheter av sorterna, kanske jag valt nåt som inte är alls bra? Eller låt dig inspireras och odla du också så kan vi jämföra till hösten.

I Lord Nelsons katalog fastnade jag, bland annat, för dessa grönsaker och blommor Några är helt nya för mig. Jag älskar att hitta nyheter, det gör varje ny odlingssäsong spännande.
Bilder lånade från Lord Nelsons websida.


Allium `Quattro`. En bredbladig "gräslök" som påminner om Norrlandslöken. Den anges bara som Allium hybrida i katalogen, så jag vet inte vad den egentligen är släkt med. Skall bli spännande att så. Perenn.

Gurka `Jurassic´. Påminner om de asiatiska slanggurkorna med knottror. Detta är dock en F1-hybrid. Hoppas den är lika god som Suyo Long, som annars är min favorit.

Ampelgurka `Hopeline´. En asiatisk minigurka. Skall ha lite torrare kött med mer koncentrerad gurksmak. Nyhet i katalogen i år.

Nakenfröpumpa `Gleisdorfer Olkurbis´. Har precis upptäckt tjusningen med att baka fröknäcke (eftersom jag är sesam-, vallmo- och nötallergiker kan jag ofta inte äta de som säljs i affären). Då måste jag ju odla eget pumpafrö också. Har ju alltid många pumpor på gödselhögen, så där får plats några nakenfröpumpor också.

Bladrädisa `Sangria´. Det här är ingen nyhet, men det var några år sedan jag testade den sist. Toppenbra blad till den tidiga varmbänksodlingen.

Purpurvinda `Star of Yelta´. En storblommig ipomoea, till sällskap åt ärtor och bönor i köksträdgården. Man kan aldrig få för mycket blomning! :)

Snart blir det ett axplock ur nästa katalog. (och det här är inga betalda inlägg, helt utan sponsring, så vet ni)

God odling!
Anette

Kommentarer

Populära inlägg