Frökatalogerna - Seedaholic

Efter två svenska fröfirmor tänkte jag presentera en från county Mayo, Irland - Seedaholic.
Från Seedaholic har jag inte fått någon katalog, det räcker bra med nätvarianten.
De har nära 2500 artiklar så det är en hyfsat stor firma. Jag hittade till deras sida när jag sökte på olika grönkål härom året.
De har en bra sortering av grönsaker, en hel del blommor och örter också. Söker jag på organic får jag 161 träffar, kanske inte så imponerande, men alltid nåt.

Nu ett litet axplock från deras listor:

 Ärta `Sweet Horizon´, en stor sockerärt, fina baljor, ganska rikgivande. En av de bättre sorter jag odlat här.

Salladslök `Guardsman´, en kraftig salladslök som är min standardsort numera. Använder den till färskkonsumtion, fryst för vinterbehovet och torkad till mina örtsalter. Står i givakt, därav namnet.


Bladselleri `Red Stem´, en rödstjälkad variant på den vanliga bladsellerin som jag använder till örtsalterna.

Koriander `Slow Bolt´, tänkte beställa den här och se om jag kan dra ut på skördetiden lite. De är snabba att gå upp i blom annars. Inbillar mig inte att det skall vara någon stor skillnad, men det är kul att testa. Sorten Leisure skall också vara senare i blom.

Mustard `Wasabi-Na´, en sort jag sett i fler kataloger i år. Låter spännande med en bladsarepta med wasabi-ton.

Sedan en sort som tyvärr var slut just nu, en huvudbildande sarepta, Gai Shoi `Sher-Li-Hon´. Den har jag inte testat förut, gillar nyheter. Skall odlas vår eller höst, så det hade varit kul att testa till sena säsongen. Kanske har den kommit in tills dess.

En annan kul sort som alla kanske inte känner till är rödbetan `Bulls Blood´. Den ger en helt vanlig rödbeta, men med ett helrött bladverk. Kul att använda i en dekorativ plantering!



Ett plus med Seedaholic är de rejäla odlingsanvisningarna som följer med varje påse frö. De har också en avdelning i nätkatalogen för Heirloom seed, dvs arvesorter.
Ingen helt unik sida alltså, men värd att surfa igenom för den som är beroende, Seedaholic, liksom jag.

God odling!

Anette






Kommentarer

Roligt med genomgång av frökataloger. Följer det med intresse även om jag har mycket begränsad köksträdgård.Seedaholic hade jag inte hört talas om innan. (Länken i ditt inlägg funkade inte för mig men det var ju lätt att hitta ändå).
Boäng sa…
Tack för att du sa till, har fixat länken!
Berit sa…
Åå den salladslöken ska jag leta efter..har tänkt så den i år.
Ha en underbar dag!!
Lotta sa…
Tack för tipset! Dina odlingar ser kalasfina ut! /Lotta
Boäng sa…
Tack Berit och Lotta.Svårt att tänka odling nu, fingrarna styvnar av köld.
Laila sa…
Tack för alla fina frötips! Det börjar ju bli dags nu, ska absolut kolla upp "dina" fröfirmor!
Allt gott!/Laila

Populära inlägg