Det är aldrig för sent att lära.


Ni som följt mig ett tag vet att jag älskar att dra upp plantor, att förodla.
Jag har turen att ha plats, både inomhus där det är varmt, och sen halvt utomhus i ett isolerat växthus där det är svalt. Bra förodlingsplatser alltså.
Men ibland funderar jag på hur stor skillnad det egentligen gör, att jag startar plantorna när jag gör.

Så nu tänkte jag kolla det.

Idag sådde jag en sorts grönkål, Kapral, och en kinesisk huvudkål, Li Sun Sweet.
Jag sådde tre krukor av var sort och sen placerade jag ut dem.
De första får stå inomhus och gro varmt innan de flyttas ut svalt till vinterträdgården.







Nästa två krukor fick komma direkt ut i vinterträdgården och kommer att gro svalt, lite senare än de inomhus förmodligen, men de kanske blir lite knubbigare.




Sist har jag två krukor som får komma direkt ut i plastlåda, En slags vintersådd alltså.
Skulle försöket vara komplett skulle jag ju ha sått direkt i bädd också, men se det är ingen idé, här finns sniglar.

Nu tänker jag följa dem, ett foto i veckan kanske, och se hur de utvecklas och om det kommer att göra stor skillnad i tillväxt och senare skördetid.

Om nån vecka gör jag motsvarande med sallat.

Jag vill ju ha tidiga plantor, men hur stor skillnad gör det egentligen?

Jag gissar att det kommer skilja minst tre veckor till motsvarande skördestorlek.



Vi får se!




Kommentarer

Veronica sa…
Mmm, mycket intressant! Sånt här gillar jag med. Vill få tidiga plantor men alltid ett elände att få plats :)

Sedan ett par år vintersår jag sommarblommor och perenner.

Kul att följa !

//Veronica
Det blir kul att följa!
Väldigt spännande att jämföra sådär!
Spændende forsøg! Vil følge opmærksomt med :-)
Hilsen Henrik Havehjerne fra Danmark
Mycket intressant, det här kommer jag att följa!
Kram Elin
Maribel sa…
Skall bli intressant att följa.
Ha det fint!
Marika
Vad spännande. Jag satte grönkål igår för första gången - det ska bli kul och se hur det ter sig. Ha det gott! Kram
Boäng sa…
Tack för alla kommentarer och intresse! Imorgon skall jag följa upp första veckan med lite foton.

Populära inlägg