Artiklar om trädgården

Hej alla trädgårdsvänner!

Idag fick jag en förfrågan om jag ville ta emot en journalist/fotograf i min trädgård.
Det vill jag ju gärna, och kanske ni också.

Kom ihåg att ni alltid skall fråga hur avtalet mellan journalisten/fotografen och publicisten ser ut. Kommer bilder och text enbart att publiceras i en tidning? Kommer det att spridas på tidningens web? Kommer det att kunna säljas vidare till andra tidningar eller böcker utan ditt medgivande?
Standard i branschen har tidigare varit att ett sålt reportage ger tillstånd att använda text och bild i en publicering. Detta håller nu på att ändras. En hel artikel, eller enstaka bild, kommer kanske att vidarepubliceras i flera magasin, synas på flera webbsidor och eventuellt också säljas vidare till annat företag utan trädgårdsägarens vetskap.

Det är viktiga frågor för mig, som gärna vill ha kontroll över var min trädgård syns.
Sen kan man aldrig vara säker på att ens material inte stjäls från t ex blogg och vidarepubliceras, men där har jag ju upphovsrätt och kan själv avgöra om jag vill kräva rättning/ersättning. Fundera gärna igenom frågan innan. Det kan vara svårt att ta ställning, och lätt att glömma fråga, när ni väl får en journalistfråga.

Lite tankar så här på morgonen.




Åter till trädgården!

Nu längtar jorden efter sådd. Jorden har här "rett sig", dvs den har torkat upp tillräckligt för att kunna bearbetas lätt, krattas ut till en fin bädd och sås.
Passa på att så och sätta allt som är lite tåligare medan jordfuktigheten är hög, det underlättar groningen och minskar arbetet med vattning.

En annan metod, som jag ofta använder, är att göra i ordning såbädden och sedan täcka den med odlingsväv, utan att så. Då gror mycket av ogräset och jag kan rensa av bädden innan jag sår och täcker den igen. På så sätt minskar jag ogräsrensning bland det nysådda väldigt mycket. Särskilt bra är det där jag skall så t ex morötter, dill och annat smått.


Den svarta pösiga jorden är en underbar syn. Vilken skillnad från den stenhårda, gula lera vi började med. Här har jag kvittot på att den metod jag valt, dubbelgrävning, verkligen fungerar. Med den här fina jorden skulle jag kanske kunna övergå på täckodling, men alla sniglarna gör att jag tvekar. Vi får se.

Är du nyfiken på hur dubbelgrävning fungerar finns det en liten film här:



God odling!
Anette


Kommentarer

Tack för trevlig stund och mycket info på din video!! Man lär sig alltid något nytt här hos dig!! Ditt tips med odlingsväv innan sådd var också smart! Ditt land ser underbart ut när det ligger i start groparna för år 2016s odlingssäsong. Allt gott Mari
Boäng sa…
Tusen tack, Mari. Alltid lika positiv och glad. :)
Lycka till med din odling också!

Populära inlägg