Såkalender

För att underlätta för mig själv har jag senaste åren skrivit in alla sådder i en Google-kalender. Det mesta är försådder i plugg, men det går ju också bra att så det lite tåligare ute i bänk, men då blir utvecklingstiden lite längre.

Klicka på händelserna så står den mer om vad och hur jag sått.
Eftersom jag bor i Skåne, zon 2, kan kalendern funka för de som odlar i motsvarande zoner upp till Mälardalen. Norr om det, och i kallare zon får ni fördröja sådderna en till två veckor, min gissning.
Kommentera gärna, det är kul att se hur våren utvecklas i vårt avlånga land.

Vill du lägga till denna kalender till den egen? Om du klickar på Google Kalender-länken längs ner till höger så får du upp ett val att lägga till.
Vill du ha aviseringar om när du skall så? Lägg till kalendern, klicka på kugghjulet uppe till höger på kalendern, välj Inställningar, Kalendrar-fliken, hitta Boängkalendern och redigera aviseringar för den.
Jag har valt att få ett mail dagen innan aktuell händelse.

Lycka till!


Kommentarer

Sanna sa…
Tack för detta! Fantastiskt bra hjälp! :) Nu ska jag benchmarka våra sådder och kommer säkert att lära mig massor av nytt.
Boäng sa…
Tack, hoppas den kan vara till hjälp. Du vet att du kan få påminnelser på mail eller sms?
Unknown sa…
Hej Annet ! Hoppas att jag fick din såkalender till min kalender jag har försökt flera gånger att hämta den. Jag tror att jag bor i zon 1 i Helsingborg så det passar ju bra med din kalender och att så efter den Tack så mycket
Unknown sa…
Äntligen ska jag ta tag i lite odling efter 4 års paus så detta är toppen med en kalender som håller ordning på såtiderna :-) Nu håller vi bara tummarna att 2019 blir ett bättre odlingsår.
Unknown sa…
Hej, vilken bra idé. Jag bor i lägenhet med balkong där jag försöker sätta frön som ska stratifieras. Kommer du att skriva mer ingående om hur du behandlar dina frön vilka som ska ut i kyla eller i värmen
Är nybörjare och tänker så både grönsaker, sommarblommor och perenner till mitt landställe.
Fia sa…
Åh, vilken fin idé! Ger en tydlig överblick om hur du gjort och hjälper till att bringa lite mer ordning i tankkaoset hos mig :)
Unknown sa…
Hej

Hur förändras datumen om man bor i Zon 1 (Rydebäck)?

Tack på förhand
Boäng sa…
Hej, du kan flytta fram sådderna 1-2 veckor. Jag räknar frostfritt i mitten på maj. Ni har nog ingen majfrost alls?
Anonym sa…
Hej.
Underbart. Tack.
Men hur vet man vilka blommor som behöver kallsås?
Boäng sa…
Hej Anonym.
Om sådden behöver stå kallt för att gro står det stratifieras.
Lycka till!
jillen sa…
Hej, en sådan jättebra hjälp, världens bästa. Men hur gör jag för att få påminnelser?
Mvh Jill
Boäng sa…
Hej Jillen
Det ska gå att markera i din kalender, om du vill ha mail eller sms, och när.
Finns boxar att markera.

Populära inlägg